Monday 12 November 2012

Chocolate Milk / Lemon Cheese Milk Crepe Cake

nampak sedap tak? hahaha sabtu lepas aku gi Class buat cake ni. cari-cari dalam internet jumpa lak kelas buat kek ni. aku tak penah makan pun tapi saje nak mengisi masa konon. padahal belambak keje nak settle kat umah! takpe dah menganggur sok aku kemas la umah. buleh gitu?? kelas start kul 2.30 petang. dari umah aku nak gi Sunway Giza tu padahal nya 10 minit je, tapi aku tak tau la apa kejadahnya yang jam nak masuk Dataran Sunway tu, dekat 45 minit baru aku dapat masuk parking Giza. hanginnyaaaa....
total pelajar nya dalam 20 lebih. sume bangsa Cha Ya Nun Alif, 3 orang je Melayu. aku rasa nyonya-nyonya tu memang attend all class kat situ sebab kecoh betul diaorang sepanjang class tu. chef tu pun dah kenal. oh lupa lak. class ni di conduct oleh Chef Alex Goh.
so cake ni ada 3 peringkat. first stage kena wat crepe dia tu. bancuh & masak macam lempeng tu. simpan dalam fridge lebih kurang 30 minit bagi dia keras sket. kalo nak buat awal-awal pun bole. crepe tu leh simpan dalam fridge dalam 3-4 hari. so kalo nak jimat masa leh la buat dulu crepe tu awal-awal.
2nd stage baru wat dia punya filling ataupun cream antara lapisan crepe tu. kalo nak wat cheese filling pun bole, nak wat pakai cream biasa takde cheese pun bole. ikut selera masing-masing la yek! so the paling leceh punya step is letak layer by layer of the crepe selang seli ngan filling yang kita buat tuh. kalo ada 30 keping crepe tu, 30 kali la kena pipe cream filling tu lapis demi lapis. atas sekali filling tu kalo cukup leh la cover the whole cake. then simpan dlm fridge balik. sementara masuk fridge tu bole la buat chocolate glaze untuk hiasan atas cake tuh. bila dah tuang chocolate glaze tu atas kek, masuk balik dlm fridge at least 30 minit ataupun sampai nampak mcm dah keras & bole potong. kalo tak cukup keras dia jadi penyek & comot & tak sedap bila makan.
yang chef tengah buat ni cream cheese filling & dia tak letak chocolate glaze atas cake tu. cuma hiasan conteng-conteng jek. kalo aku conteng memang hancur la rupa cake tuh... the hardest part lagi satu masa nak buat crepe tu adalah masa nak terbalik kan crepe dalam kuali. nampak chef tu buat senang je terbalik kan pakai tangan, then bila makcik-makcik tu try memang hancur crepe tuh! hahaha
anyway... bila aku nak try nih? hehe nanti nanti la yek! Gomapda!

No comments: